Avrupa pazarının yüzde 25’i Türkiye’nin oldu

DÜNYA su ürünleri pazarındaki en önemli satıcı ve alıcıların buluştuğu Brüksel’deki European Seafood Exposition (Avrupa Deniz Ürünleri Fuarı-ESE) Türk balıkçılarının yüzünü güldürdü. İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamüller İhracatçıları Birliği Başkanı Tuncay Sagun, bu yıl 20’ncisi düzenlenen ve 70 ülkeden 1600 firmanın katıldığı fuarla ilgili olarak, “Yunanistan’da krizle birlikte balıkçılara verilen sübvansiyonlar son buldu. Bizim için de haksız rekabet bitmiş oldu. İhracatımız yüzde 43 artarken Avrupa pazarının yüzde 25’i de bizim oldu. Elbette biz Yunanlı balıkçıların sıkıntıya girmesine üzülürüz ama şunu da söylemek gerekir ki önceki haliyle ciddi bir haksız rekabet vardı. Bu fuarda da bizim firmalarımız ciddi şekilde öne çıktılar ve geçen seneye göre çok daha iyi siparişler aldılar” dedi.

2023 hedefi yakalanacak

Bugün sona erecek fuara Birlik organizasyonu ile 8’inci defa katılım yaptıklarını söyleyen Sagun, fuara gelen 14 firmanın inovatif ürünleriyle de dikkat çektiğini vurguladı. Tuncay Sagun, geçen yıl Türk su ürünleri sektörünün 447 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdiğini, bu yıl hedeflerinin 550 milyon dolar olduğunu belirterek, “2023 yılı için hedefimiz 2 milyar dolardı ama öyle görünüyor ki bu hedefi çok daha önceden yakalayacağız” diye konuştu.

5 bin balık ikram ettik

Türkiye’den katılan firmalar; taze, dondurulmuş ve canlı ürünlerini sergilerken, fuarda kurulan Türk mutfağında da 5 bin porsiyon Türk balığı pişirilerek ziyaretçilere sunuldu. Bu ikram sırasında da Yunanlı ziyaretçilerin Türk balıklarını tatmak için adeta sıraya girdikleri görüldü. Avrupa’da Türk balıklarına giderek ilginin arttığına dikkat çeken Tuncay Sagun, şunları söyledi: “Burada da görüldüğü gibi balıklarımızın lezzeti yerinde. Bizim önceki dönemde en büyük rakibimiz özellikle çipura ve levrekte Yunanistan’dı. Onlar balık ihracatına yüklü miktarda devlet teşviği ve sübvansiyonlar uyguluyordu. Kriz başlayınca kaldırıldı. Bu fuarda bazı Yunanlı firmaların Türklara ortaklıklar teklif ettiklerini ya da ‘pazarlamada birlikte çalışalım’ dediklerini de gördük.”

Salyangozda da iyiyiz

Avrupa’ya ağırlıklı olarak çipura ve levrek ihraç ettiklerini söyleyen Tuncay Sagun, orkinos ihracatının da hızlandığını anlattı. Sagun, “Alabalıkta ise pazar lideri haline geldik. Yavru balık ve kurbağa bacağı satışlarımız da hızla yükseliyor. Kurbağa bacağını özellikle Fransa ve İsviçre’ye veriyoruz. Bu konuda da belirleyici durumdayız. Salyangozda da atağımız sürüyor” dedi.

Mitsubishi’ye balık satıyor

TUNCAY Sagun, Sagun Grup olarak da geçen yıl 125 milyon dolar ciroya ulaştıklarını kaydetti ve her yıl yüzde 30-40 büyüdüklerinin altını çizdi. Sagun, “Bu fuarda dünyanın her yerine ihracat bağlantısı yapıyoruz. Bizim eskiden beri Japonlara orkinos satışımız var ve bu konuda da dünyanın en büyük şirketlerinden Mitsubishi’nin bizim sektörümüzdeki ayağı ile işbirliği halindeyiz. 12 yıldır Mitsubishi firmasına orkinos satıyorum. Onlar bize çok güvendiler, biz de bu güveni boşa çıkarmadık” diye konuştu. Sagun, son olarak Libya’nın orkinos av kotasını kullanmak için görüşmeler sürdürdüklerini vurguladı.

Almanlara ‘kirazlı  hamsi’ satmaya başladı

ESE 2012 Fuarı’na Samsun’dan katılan Sastaş; Karadeniz’in simge balığı hamsiyi Avrupalılar’a yedirmek için ilginç bir inovasyona imza attı. 150 yıldır açık denizlerde balık avladıklarını belirten Sastaş’ın sahibi Hasan Demircioğlu, 1 yıl önce ihracata başladıklarını söyledi. 2012’de 6 milyon dolarlık ihracata ulaşmayı hedeflediklerini belirten Demircioğlu, “Hamsiyi, yeşil soslu, acılı, sade ve kiraza sarılı olarak satıyoruz. Kirazlı hamsiye özellikle Almanlar büyük ilgi gösterdi” dedi. Demircioğlu, ‘Fazla çocuk yapmadıkları’ için balık avcılığını bırakıp ihracatçılığa geçtiklerini vurguladı.

Rusları alabalığa alıştırdı, krizdeki Avrupa’ya vadeli satıyor

ANTALYA Alabalık’ın ortaklarından Hasan Yılmaz, yıllık 11 bin ton alabalık, 30 milyon da yavru üretimi gerçekleştirdiklerini söyledi. 40 milyon dolar ciroya ulaştığını ve 8 milyon dolarlık ihracat yakaladıklarını ifade eden Yılmaz, Rusya, Çek Cumhuriyeti, Romanya ve Almanya’ya alabalık sattığını belirtti. Yılmaz, “Rusları alabalığa biz alıştırdık. Kapasitemizi de artırmak istiyoruz. Bu yüzden yeni pazar arayışına girdik” dedi. Avrupa’da yaşanan krizin Yunanlılar’ı ciddi şekilde etkilediğini ifade eden Hasan Yılmaz, “Daha önce rakibim olan firmalar bugün bana müşteri getiriyor” diye konuştu. Avrupa’daki krizde satışların olumsuz etkilenmediğini vurgulayan Hasan Yılmaz, “Onlara vadeyi uzattık. Biz zaten Türkiye’de vadeli satışa alışmışız” dedi.

Sadi ÖZDEMİR-HÜRRİYET

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.